Niemcy to wyjątkowo częsty kierunek zawodowej emigracji dużej części Polaków. Atrakcyjne zarobki, możliwość rozsądnego zatrudnienia, brak wątpliwości podczas zatrudnienia mieszkańców naszego kraju to tylko niektóre z atutów, które przemawiają za tym, że praca w Niemczech to dobry wybór. Nie są one oczywiście regułą, jednak Polacy pracujący na terenie Niemiec bardzo często chwalą sobie warunki jakie zostały im zaproponowane. Zanim jednak podejmiemy pracę, spełnić powinniśmy kilka najważniejszych formalności.
Szereg dokumentów o jakich powinniśmy pamiętać początkowo może wydawać się niezrozumiały, jednak to tylko początkowe wrażenie. Pamiętajmy o tym jak ważne jest przechowywanie wszystkich posiadanych i otrzymanych dokumentów, mogą one bowiem okazać się wymagane przy różnych sytuacjach w przyszłości. Jest to istotne także w przypadku powrotu do kraju oraz staraniach o polską emeryturę. O jakich dokładnie dokumentach powinniśmy pamiętać podejmując pracę w Niemczech?
Aby praca w Niemczech była legalna przede wszystkim musimy być zameldowani na terenie Niemiec. Dokonać musimy tego osobiście, w towarzystwie właściciela mieszkania bądź domu, w którym chcemy się zameldować. Ewentualnie przedstawić musimy umowę najmu. Posiadać także musimy dokument tożsamości ze zdjęciem. Pamiętajmy także, by dokumenty te przechowywać obowiązkowe, są one bowiem niezbędne w trakcie zmiany miejsca zamieszkania bądź zmiany pracodawcy. W przypadku braku dokumentów musimy niestety uzyskać je w inny sposób.
Kolejnym niezbędnym dla nas dokumentem jest numer identyfikacji podatkowej. W 2011 roku zastąpił on kartę podatkową. Posiada on 11 cyfr, przyznawany jest w momencie uzyskania pierwszego meldunku na terenie Niemiec. Istotną kwestią jest fakt, że numer ten przyznawany jest tylko raz w życiu, co oznacza, że nie zmienia się także w momencie zmiany miejsca zamieszkania bądź małżeństwa. Obowiązkowo numer ten przedstawić musimy naszemu pracodawcy, w przeciwnym wypadku rozliczani będziemy według najwyższych obciążeń podatkowych obowiązujących na terenie Niemiec.
To nie koniec dokumentów, które powinniśmy starannie przechowywać. Następnym jest numer ubezpieczenia społecznego, nadawany w trakcie podjęcia pierwszej pracy w Niemczech, na wniosek kasy zdrowia. Pamiętać musimy o tym, że każdorazowa zmiana pracodawcy wymaga przekazania mu wszystkich wymienionych do tej pory dokumentów. Wśród nich znajdziemy także przynależność do kasy zdrowia, według obowiązkowego ubezpieczenia. Dokonując wyboru decydujemy się na ustawową bądź prywatną kasę chorych.
W Niemczech obowiązuje wypłata wynagrodzenia w formie bezgotówkowej, co oznacza, że niezbędny jest nam również numer IBAN. Rozwiązaniem sugerowanym jest założenie konta w jednym z niemieckich banków, do tego czasu pamiętajmy, że podać możemy także IBAN polskiego banku. Jak więc widać ilość niezbędnych formalności nie przytłacza, nie różniąc się w sposób zdecydowany od warunków w innych krajach, w tym od wymogów przedstawianych w Polsce.